W dniu 13 kwietnia br. o godz. 19:30 w Gminnym Ośrodku Kultury i Sportu w w Łyszkowicach odbyło się spotkanie Wójta Gminy Łyszkowice z mieszkańcami bloków przy ul. Bartosza Głowackiego w Łyszkowicach. W spotkaniu wzięła udział również Przewodnicząca Rady Gminy Łyszkowice Pani Anna Kwestarz, która jest radną z tego okręgu wyborczego. Wójt przedstawił wyniki protokołu badań stanu technicznego budynków oraz sposobu użytkowania mieszkań oraz wyniki pomiarów przeciwporażeniowych instalacji elektrycznej.
Zalecenia z protokołów (budynek przy ul. Głowackiego 23):
- przebudować klatki schodowe;
- wykonać remonty niektórych mieszkań;
- rozwiązać sprawy centralnego ogrzewania i związaną z tym przebudowę kominów;
- naprawić posadzki betonowe w korytarzach i na klatach schodowych;
- naprawić tynki na kominach ponad dachem;
- zamontować drzwi wejściowe do klatek schodowych o wym. w świetle ościeżnicy min. szerokość 0,9 m i wysokość 2 m.
Zalecenia z protokołów (budynek przy ul. Głowackiego 19):
- wyposażyć lokale w czujniki czadu;
- wykonać remont niektórych mieszkań;
- wymienić osprzęt (gniazdka) na osprzęt z bolcem uziemiającym;
- zamontować instalację odgromową;
- rozwiązać problem izolacji przeciwwilgociowej fundamentów;
- okresowo kontrolować zagrożoną część docieplonej ściany szczytowej;
- wykonać przedłużenia lei spustowych i betonowych koryt odprowadzających wody opadowe od obiektu;
- remont kominów ponad dachem;
- wymienić drzwi wejściowe do budynku na drzwi o wysokości min. 0,2 m i szerokości 0,9 m.
Stosownie do wniosków i zaleceń wynikających z tych badań Wójt przedstawił plan działań gminy w celu poprawy warunków bezpieczeństwa i zamieszkiwania lokatorów tych budynków. Jako najważniejszy, pilny i wymagający natychmiastowego działania uznał zakup czujników czadu, z uwagi na niewłaściwą wentylację pomieszczeń, a zgłaszanymi informacjami o wyczuwalnym zapachu dymu.
W dalszej kolejności przedstawił plan remontu klatek schodowych, wejść głównych, schodów. Wskazał również nowe zasady podpisywania umów i dopuszczenia do użytkowania mieszkań. Chodzi tu o wpisy do Księgi Obiektu przez kominiarza i elektryka, którzy potwierdzą prawidłowość instalacji kominowej, wentylacyjnej i elektrycznej przed użytkowaniem mieszkania. Poinformowano także, że niektóre budynki nie posiadają instalacji odgromowej i że w najbliższym czasie zostanie zlecone jej wykonanie.
Przedstawione uwagi i zalecenia z protokołu, a także zakres prac do wykonania pokazują ogrom zaległości, spowodowany brakiem systematyczności i merytorycznego wywiązywania się przez gminę z obowiązków jako właściciela budynków. Obowiązki te wynikają z przepisów ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i zmianie kodeksu cywilnego.
Wójt zadeklarował też o wystąpienie do Rady Gminy z wnioskiem o przeznaczenie co najmniej 100 tys. zł na rozpoczęcie prac remontowych. Przewodnicząca Rady Gminy poinformowała, ze będzie wspierała inicjatywę i działania Wójta w tym zakresie. Przypomniała, że sprawa warunków w jakim zamieszkują lokatorzy przy ul. Głowackiego jest każdorazowo przez nią podnoszona w rozmowach w ramach dyżuru, który ma w Urzędzie Gminy.