Bon energetyczny
dla osób z najniższymi dochodami
Bon energetyczny będzie jednorazowym świadczeniem pieniężnym przeznaczonym dla gospodarstw domowych o niższych dochodach, wypłacanym w drugiej połowie 2024 r. który zastąpi istniejący obecnie dodatek osłonowy.
Przepisy przewidują dwa progi dochodu:
do 2500 zł dla gospodarstw jednoosobowych
do 1700 zł na osobę dla gospodarstw wieloosobowych.
Przy wypłacie bonu obowiązywać będzie zasada "złotówka za złotówkę". Oznacza to, że bon będzie przyznawany nawet po przekroczeniu kryterium dochodowego, ale jego wartość będzie pomniejszona o kwotę tego przekroczenia.
Wysokość bonu będzie zależała od liczby osób w gospodarstwie domowym. Wysokość wsparcia będzie następująca:
- w przypadku gospodarstwa jednoosobowego – 300 zł,
- w gospodarstwie składającym się z 2 do 3 osób – 400 zł,
- w gospodarstwie składającym się z 4 do 5 osób – 500 zł,
- gospodarstwie składającym się z co najmniej 6 osób – 600 zł.
Jeśli w gospodarstwie domowym wykorzystywane będą źródła ogrzewania zasilane energią elektryczną, wartość bonu energetycznego wzrośnie o 100 proc. W zależności od wielkości gospodarstwa wyniesie zatem od 600 do 1200 zł.
Termin składania wniosków
Termin na złożenie wniosku o to jednorazowe świadczenie nie będzie długi. Wnioski można składać w okresie od 1 sierpnia 2024 roku do 30 września 2024 roku. Należy jednak pamiętać, że wnioski złożone po tej dacie nie będą rozpatrywane. Wskazuje na to art. 3 pkt 1 Ustawy z dnia 23 maja 2024 r. o bonie energetycznym oraz o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia cen energii elektrycznej, gazu ziemnego i ciepła systemowego, który wskazuje, że "wniosek o wypłatę bonu energetycznego złożony po terminie określonym w zdaniu pierwszym pozostawia się bez rozpoznania".
Jak złożyć wniosek?
Zgodnie z ustanowionymi zasadami wniosek o to świadczenie składa się na piśmie w postaci papierowej albo elektronicznej za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Jeżeli wniosek o wypłatę bonu energetycznego składamy w postaci papierowej, to należy opatrzyć go własnoręcznym podpisem i złożyć osobiście odpowiednio wójtowi, burmistrzowi lub prezydentowi miasta właściwemu ze względu na miejsce zamieszkania wnioskodawcy. Wniosek można także wysłać. Art. 3 w pkt 3 Ustawy o bonie energetycznym wskazuje, że nadaje się go wówczas "w placówce pocztowej operatora pocztowego lub w placówce podmiotu zajmującego się doręczaniem korespondencji na terytorium państw członkowskich Unii Europejskiej, co jest równoznaczne ze złożeniem go odpowiednio wójtowi, burmistrzowi lub prezydentowi miasta". Jeżeli składamy wniosek w postaci elektronicznej, to trzeba go opatrzyć kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym.
Wniosek o wypłatę bonu energetycznego musi zawierać:
- dane wnioskodawcy: imię (imiona) i nazwisko, adres miejsca zamieszkania lub pobytu, numer PESEL, jeżeli został nadany, serię i numer dokumentu stwierdzającego tożsamość – w przypadku osób, które nie posiadają numeru PESEL, obywatelstwo, adres poczty elektronicznej, jeżeli wyraża na to zgodę, numer telefonu, jeżeli wyraża na to zgodę,
- dane dotyczące dochodów wnioskodawcy,
- informację o głównym źródle ogrzewania gospodarstwa domowego, jeżeli stanowi ono główne źródło ogrzewania,
- numer rachunku płatniczego oraz imię i nazwisko jego właściciela, na który zostanie przekazana kwota bonu energetycznego, jeżeli wnioskodawca chce otrzymać bon na ten rachunek,
- informacje niezbędne do ustalenia i weryfikacji dochodów wnioskodawcy;
- dane i informacje dotyczące członków gospodarstwa domowego wnioskodawcy, w przypadku gospodarstwa domowego wieloosobowego,
- oświadczenie o zgodności z prawdą przedstawionych we wniosku informacji.
Kto i w jakim terminie wydaje decyzję?
Wniosek o wypłatę bonu energetycznego rozpatruje się w terminie 60 dni od dnia jego prawidłowego złożenia. Przyznanie świadczenia nie wymaga decyzji administracyjnej. Zgodnie z przewidzianą procedurą wójt, burmistrz lub prezydent miasta przesyła wnioskodawcy informację o przyznaniu bonu energetycznego na wskazany przez niego adres poczty elektronicznej – o ile wnioskodawca wskaże adres poczty elektronicznej w złożonym wniosku. Co istotne nieodebranie informacji o przyznaniu świadczenia nie wstrzymuje jego wypłaty.
W Gminie Łyszkowice jednostką wyznaczoną do obsługi bonu energetycznego jest Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Łyszkowicach, który rozpocznie przyjmowanie wniosków od 1 sierpnia 2024r.
Aby zapewnić właściwą organizację pracy ośrodka, wnioski można będzie składać zarówno w wersji papierowej w siedzibie ośrodka: Łyszkowice, ul.Gminna 11, w poniedziałki, wtorki, czwartki i piątki w godzinach 10.00 – 14.00 (w pokoju nr 1 i 2) lub pocztą, jak i w formie elektronicznej, za pośrednictwem platformy ePUAP. W sytuacjach wymagających uzgodnienia można kontaktować się pod numerami telefonów: 46 811 61 92, 46 811 61 93.